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Aeronautics/항공교통관제

기록에 사용되는 관제부호(Control Symbology)와 약어



관제부호(Control Symbology)란 무엇일까요?


위의 표는 지도에서 사용하는 부호들입니다. 일정한 형식에 의미를 정하여 사용하는 것입니다. 가령, 부호를 사용함으로써 구체적인 내용을 간단히 표현할 수 있고, 업무의 신속성을 보장할 수 있게 됩니다.


그렇다면, 항공교통관제에서의 관제부호에 대하여 알아볼까요?

항공교통관제 절차 업무에서 관제허가, 보고 및 지시 등을 기록할 때 부호와 약어가 많이 사용됩니다.



먼저, 허가약어입니다.


 약  어

의       미 

 A

 Cleared to airport(point of intended landing) 

 B

 Center(ACC) clearance delivered 

 C

 ATC clears(when clearance relayed through non ATC facility) 

 CAF

 Cleared as filed

 F

 Cleared to the fix

 H 

 Cleared to hold and instructions issued 

 L

 Cleared to land 

 N

 Clearance not delivered 

 O

 Cleared to the outher marker 

 PD

 Cleared to climb/descend at pilot's discretion 

 Q

 Cleared to fly specified sector's of a NAVID defined in terms of couse, bearings, radials or quadrants  within a designated radius. 

 T

 Cleared through(for landing and takeoff through intermediate point) 

 V

 Cleared over the fix 

 X

 Cleared to cross(airway, route, radial) at(point) 

 Z

 Tower jurisdiction 

 D

 Cleared to depart from the fix 



기타 약어들 입니다.



 약  어

의         미 

BC

 Back course approach 

CT 

 Contact approach 

FA 

 Final approach 

 FMS 

 Flight Management System Approach 

GPS

 GPS Approach 

 I 

 Initial approach 

 ILS 

 ILS approach 

 MA 

 Missed approach 

 MLS 

 MLS approach 

 NDB 

 Nondirectional radio beacon approach 

 OTP 

 VFR conditions-on-top 

 PA 

 Precision approach 

 PT 

 Procedure turn 

 RA 

 Resolution Advisory(Pilot reported ACAS Event) 

RH

 Runway Heading

 RP 

 Report immediately upon passing(fix/altitude) 

RX

 Report crossing

SA

 Surveillance approach

TA

 TACAN approach 

TL

 Turn left

 TR 

 Turn right

VA 

 Visual approach 

VR 

 VOR approach 

SI 

 Straight-in approach 



관제정보 부호입니다.