관제부호(Control Symbology)란 무엇일까요?
위의 표는 지도에서 사용하는 부호들입니다. 일정한 형식에 의미를 정하여 사용하는 것입니다. 가령, 부호를 사용함으로써 구체적인 내용을 간단히 표현할 수 있고, 업무의 신속성을 보장할 수 있게 됩니다.
그렇다면, 항공교통관제에서의 관제부호에 대하여 알아볼까요?
항공교통관제 절차 업무에서 관제허가, 보고 및 지시 등을 기록할 때 부호와 약어가 많이 사용됩니다.
먼저, 허가약어입니다.
약 어 |
의 미 |
A |
Cleared to airport(point of intended landing) |
B |
Center(ACC) clearance delivered |
C |
ATC clears(when clearance relayed through non ATC facility) |
CAF |
Cleared as filed |
F |
Cleared to the fix |
H |
Cleared to hold and instructions issued |
L |
Cleared to land |
N |
Clearance not delivered |
O |
Cleared to the outher marker |
PD |
Cleared to climb/descend at pilot's discretion |
Q |
Cleared to fly specified sector's of a NAVID defined in terms of couse, bearings, radials or quadrants within a designated radius. |
T |
Cleared through(for landing and takeoff through intermediate point) |
V |
Cleared over the fix |
X |
Cleared to cross(airway, route, radial) at(point) |
Z |
Tower jurisdiction |
D |
Cleared to depart from the fix |
기타 약어들 입니다.
약 어 |
의 미 |
BC |
Back course approach |
CT |
Contact approach |
FA |
Final approach |
FMS |
Flight Management System Approach |
GPS |
GPS Approach |
I |
Initial approach |
ILS |
ILS approach |
MA |
Missed approach |
MLS |
MLS approach |
NDB |
Nondirectional radio beacon approach |
OTP |
VFR conditions-on-top |
PA |
Precision approach |
PT |
Procedure turn |
RA |
Resolution Advisory(Pilot reported ACAS Event) |
RH |
Runway Heading |
RP |
Report immediately upon passing(fix/altitude) |
RX |
Report crossing |
SA |
Surveillance approach |
TA |
TACAN approach |
TL |
Turn left |
TR |
Turn right |
VA |
Visual approach |
VR |
VOR approach |
SI |
Straight-in approach |
관제정보 부호입니다.
'Aeronautics > 항공교통관제' 카테고리의 다른 글
'비행정보구역(FIR)' 관할기관의 변천사 (0) | 2014.03.20 |
---|---|
정밀접근레이더(PAR)를 이용한 정밀접근방식 (0) | 2014.02.18 |
COMMONLY USED ABBREVIATIONS (0) | 2014.02.05 |
관제절차약어 - (6) (0) | 2014.02.04 |
관제절차약어 - (5) (0) | 2014.01.27 |